Frukt og grønnsaker i en REMA 1000-butikk.
Rema 1000 varsler at det ryddes plass til enda mer jordbær i frukt- og grøntavdelingene. FOTO: REMA 1000

Over én million solgte jordbærkurver i juni

Det er ingen tvil om hva som er sommerens store favoritt i norske handlekurver. Så langt i år har REMA 1000 solgt over én million kurver med jordbær – og det er fortsatt mye igjen av sesongen.

Ferske tall fra REMA 1000 viser en vekst på fem prosent i jordbærsalget sammenlignet med fjoråret, og bare de siste fire ukene er det solgt over en million kurver med jordbær.

– Dette er en skikkelig jordbærsommer, både i butikkene våre og på sosiale medier. Vi ser at kundene elsker jordbær – ikke bare som dessert, men som en naturlig del av et sunt og variert kosthold, sier salgs- og markedsdirektør i REMA 1000, Pia Mellbye i en pressemelding.

Jordbær ligger på en hvit flate.
Dette er en skikkelig jordbærsommer, både i butikkene våre og på sosiale medier, heter det fra Rema 1000.

Smak av norsk sommer

Jordbær er gjerne et symbol på lokal, kortreist sommermat, og i takt med sesongen tilbyr REMA 1000-butikkene norske bær av høy kvalitet. Likevel er det i sum en kombinasjon av norske og utenlandske bær som selges i butikkene.

Hittil i år er bare 15 % av jordbærene norske, men denne andelen øker utover i sommersesongen. I løpet av et år selges det i snitt 1,5-2 millioner kurver norske jordbær hos REMA 1000.

– Norske jordbær har tradisjonelt sett vært en soleklar favoritt blant kundene våre, og noe av dette henger nok sammen med nostalgi og gode sommerminner, sier Mellbye.

Super-sommer for jordbær-entusiaster

Med over én million kurver solgte jordbærkurver, er årets jordbærsesong en av de beste på lenge for REMA 1000. Kombinasjonen av smak, helse og kreative mattrender ser ut til å treffe blink hos hele bredden av kunder.

– Vi vet at mange nordmenn er opptatt av helsa si, men også av enkle løsninger i en hektisk hverdag. Jordbær er et strålende eksempel på at det sunne også kan være både godt, enkelt – og veldig sommerlig, sier Mellbye.

Fra dessert til TikTok-favoritt 

Jordbær har alltid vært en populær dessertingrediens, men nå ser REMA 1000 at bruken også har utviklet seg i nye og kreative retninger. På TikTok florerer det av oppskrifter der jordbær spiller hovedrollen – alt fra fargerike smoothie bowls og yoghurt-is til jordbærsalater med feta og balsamico.

– Sosiale medier har virkelig bidratt til å fornye måten vi bruker jordbær på. Vi ser trender med cottage cheese, granateple, frø og honning – gjerne servert i dype skåler som er både sunne og Instagram-vennlige. Mange kunder lar seg inspirere av TikTok-oppskrifter, og det merker vi på salget, sier Mellbye.

Våre siste saker her:

Røde tall i rekordmange kommuner - svakeste resultater på 40 år
2024 ble et bunnår for norske kommuner, med de svakeste resultatene på nesten...
Østfoldkommuner sørger for brød til folket
Østfold er et av Norges minste fylker og utgjør bare litt over 1 % av Fastlands-Norges...
Slik får du hunden til å bli glad i vann
Sommeren er her, og mange hundeeiere ønsker å ta med hunden på en kjølende dukkert....
Sikkerhetsvarsel til eiere av fritidsbåten Dolmøy 230 Fisker
Sjøfartsdirektoratet advarer eiere av Dolmøy 230 Fisker produsert før 2017,...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *