Fabrikksjef Glenn Østbye og kommunikasjonssjef Amanda Gran i Hydrovolt er stolte av det som kan bli Fredrikstads nye "gullgruve".

Norges nye “sorte gull”

Tekst og foto: Per-Espen Løchen

Knuste rester etter brukte elbilbatterier er Norges nye “sorte gull”. Ved Hydrovolt i Fredrikstad har kapasiteten bare siden sommeren økt til tre arbeidsskift.

Prosessen ved Hydrovolts batteriresirkuleringsanlegg i Øra Industripark i Østfold sørger for at oppbrukte batterier kan bli til nye batterier et uendelig antall ganger. Dermed sitter selskapet i førersetet nå når det nye, norske batteridirektivet er på plass.

Svart masse. Foto: Hydrovolt

Når driver selskapet batterigjenvinning døgnet rundt.

Den nye loven krever at brorparten av nye elbilbatterier skal lages av gjenvunnet materiale. Den industrielle fabrikken i sirkulærhovedstaden Fredrikstad kan allerede nå levere de verdifulle varene.

– Den svarte massen som blir igjen etter batteriknusingen, er det nye sorte gullet, slår fabrikksjef Glenn Østbye fast.

Østbye og omkring 55 ansatte okstavelig talt knuser mytene om at elbilbatterier omsider vil ende opp som eksplosive miljøbomber for kommende generasjoner i uegnede avfallsdepoter.

Batterier som når slutten av levetiden, vil i stedet gjenvinnes til svart masse og aluminium, som brukes om igjen blant annet til nye batterier.

Skryt av produktet

Åpning av anlegget for utlading og demontering av batterier i oktober ble foretatt av statsminister Johas Gahr Støre sammen med Hydrovolt-sjef Ole-Christen Enger og fabrikksjef Glenn Østbye. Foto: Hydrovolt

Østfoldingen snakker om “black mass” – den pulveraktige blandingen som blir igjen etter at de strømløse og ribbede batterimodulene presses, slites og gnages til støv i knusing- og sorteringsanlegget.

Men først er produktet tatt imot som oppbrukte elbilbatterier ved selskapets anlegg på motsatt side av veien. Her diagnostiseres, utlades, skrus og plukkes batteriene fra hverandre til kun de kalde modulene av metall gjenstår.

– Mange der ute vil ha black mass. Når vi har sendt prøver til de forskjellige aktørene, får vi tilbake en rekke forskjellige analysesvar. Den røde tråden er at de prøvene vi har sendt fra oss, er noe av det beste produktet de har sett, sier Østbye stolt.

Hemmeligheten er at det norske samarbeidsprosjektet mellom Norsk Hydro og svenske Northvolt gjenvinner NMC-batterier (nikkelmangankoboltoksid) i en helt unik, tørr gjenvinningsprosess. Det resulterer i forbedret sikkerhet og renere materiale.

I fjor ble produksjonslinjen for utlading og demontering ved selskapets fabrikkanlegg videreutviklet og bygget om. For Hydrovolt blir stien til mens man går ettersom selskapet er en pioner i batteriresirkuleringsbransjen.

Fra i høst har anleggene vært i gang for fullt, og batteriknusefabrikken måtte øke kapasiteten fra to til tre skift. Selskapet har allerede omsetning, men plussresultater er det hittil ikke på grunn av store investeringer og ekspansjonsplaner i oppstarten.

– Men vi kommer til å tjene penger. Det er stor etterspørsel etter gjenvunnet materiale ute i Europa, sier Østbye.

Søker mot Europa

En batteripakke. Foto: Hydrovolt

Elbilsalget har vært dominerende i Norge siden 2018. Og ettersom batteripakkene viser seg langt mer standhaftige enn tidligere antatt, er det fortsatt noen år til kapasiteten ved fabrikken utnyttes maksimalt.

Selskapet har nå kapasitet til å resirkulere 12.000 tonn batteripakker i året. Det tilsvarer batteriene fra cirka 25.000 elbiler.

I sommer ekspanderte Hydrovolt med å investere i en fabrikk i franske Hordain. I første rekke retter selskapet blikket mot de store bilproduksjonslandene Tyskland og Frankrike.

– Vi antar at de store mengdene med end-of-life-batterier vil begynne å ankomme nærmere år 2030. Erfaringene fra nåværende anlegg gir oss verdifull læring for videre satsing og investering i Norge. Vi er i gang med å etablere oss ute i Europa, sier kommunikasjonssjef Amanda Gran i Hydrovolt.

Inviterer til samarbeid

Elbilbatterier består av metaller som litium, kobolt, nikkel og mangan. Om metallene ikke gjenvinnes, må de utvinnes gjennom miljøforurensende gruvedrift.

Men de til dels ustabile energipakkene er ikke bare enkelt å arbeide med. Hydrovolt sliter med å få tilgang til informasjon og batterienes kontrollsystemer fra bilprodusentene.

– Det vi sliter mest med, er måten de er bygget på. Batteripakkene skal for enhver pris ikke ta inn vann, og de er bygget som Fort Knox. Selv Egon Olsen ville ha slitt med å åpne dem, sier fabrikksjef Østbye.

Han håper i det lengste at EUs batteridirektiv, som ble vedtatt i august i fjor, skal bedre kommunikasjonen med og forståelsen fra produsentene.

– Vi inviterer til et samarbeid. Flere av produsentene har vært her, og de gir inntrykk av at de er enige i tankegangen vår. Men det er ofte store og kostbare prosesser å designe en batteripakke som er lettere å demontere, men kanskje med større fare for at den ikke blir tett nok.

Aluminium utgjør, ifølge selskapet, omkring en fjerdedel av batteripakken. Dette metallet sendes til «moderskipet» for resirkulering.

Batteriene som skal gjenvinnes, blir samlet inn av Hydrovolt selv eller ved hjelp av partnere – deriblant den norske produsentansvarsorganisasjonen Batteriretur.

Batterimoduler inne på Hydrovolts anlegg ligger klart til å transporteres for knusing og sortering for å bli til sekundære råmaterialer. Foto: Hydrovolt

Våre siste saker her:

Røde tall i rekordmange kommuner - svakeste resultater på 40 år
2024 ble et bunnår for norske kommuner, med de svakeste resultatene på nesten...
Østfoldkommuner sørger for brød til folket
Østfold er et av Norges minste fylker og utgjør bare litt over 1 % av Fastlands-Norges...
Slik får du hunden til å bli glad i vann
Sommeren er her, og mange hundeeiere ønsker å ta med hunden på en kjølende dukkert....
Sikkerhetsvarsel til eiere av fritidsbåten Dolmøy 230 Fisker
Sjøfartsdirektoratet advarer eiere av Dolmøy 230 Fisker produsert før 2017,...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *