Gjennom kampanjen “Gi et grønt hjerte” skal Kavlifondet dele ut 300 000 kroner til gode formål over hele landet. Nå inviterer Kavli og KIWI hele Norge til å nominere sine lokale hjertesaker.
Kavli eies av den allmennyttige stiftelsen Kavlifondet. I samarbeid med KIWI gir de nå KIWI-kunder over hele landet muligheten til å gi et grønt hjerte til sin lokale hjertesak og være med på å bestemme hvem som skal motta støtte.
Seks utvalgte formål fra ulike deler av landet vil motta 50 000 kroner hver i støtte.
Fokus på klima og unges psykiske helse
Årets kampanje skal gi støtte til lag og foreninger som gjør en innsats for miljø og klima eller barn og unges psykiske helse i sitt nærmiljø.

– Å ta vare på klimaet og barn og unges psykiske helse er kritisk for å bidra til en bedre framtid. Derfor er dette våre viktigste hjertesaker og fokus for denne kampanjen, sier daglig leder i Kavlifondet, Ingrid Paasche i en pressemelding.
– Det er de lokale ildsjelene som ser hva barn, unge og miljøet trenger – og som handler. Det er dem vi ønsker å løfte frem, fortsetter hun.
Aktiviteter som bidrar til å ta vare på barn og unges psykiske helse eller klima og miljø kan være så mangt.
– Å være del av et fellesskap er i seg selv godt for psyken. Vi ser etter lag og foreninger som skaper tilhørighet og virkelig utgjør en forskjell i folks liv, forklarer Paasche.
Alle kan nominere sine hjertesaker
Lag og organisasjoner kan nomineres på en kampanjeside, der man også kan støtte andre nominerte formål ved å gi dem et grønt hjerte. Kampanjen vil være synlig på Kavli sine sjokkselgere i alle KIWI-butikker over hele landet. Via disse kan man kan gå direkte inn på kampanjesiden ved å skanne en QR-kode og nominere sine hjertesaker. Man vil også kunne nominere via KIWI og Kavli sine hjemmesider.
– Vi er veldig glade for å være en del av denne kampanjen sammen med Kavli og Kavlifondet, sier Elisabeth Christine Moen, kategorisjef i KIWI.
– I likhet med Kavli er vi i KIWI også opptatt av å ta vare på mennesker, helse og miljø. Derfor er dette en viktig kampanje for oss, som vi håper vil hjelpe og inspirere mange, sier hun.
KIWI og Kavli har flere ting til felles. KIWI har i likhet med Kavlifondet støttet flere samfunnsnyttige formål. Begge har i en årrekke blant annet vært samarbeidspartner og økonomisk bidragsyter for Guttas Campus. Helt siden 2021 har de bidratt med både økonomisk støtte og inspirasjon fra egne medarbeidere for å styrke unge gutters faglige og personlige utvikling og motivasjon.
Guttas Campus er et prosjekt som har til hensikt å hjelpe unge gutter med å mestre skolen, og rulles nå ut som Campus Ung for å nå både gutter og jenter som trenger litt ekstra støtte og verktøy for å lykkes. Med denne kampanjen ønsker KIWI og Kavli å finne enda flere gode initiativ og samfunnsnyttige prosjekter som fortjener støtte.
Gi et grønt hjerte
Tildeling av støtten fra Gi et grønt hjerte-kampanjen vil markeres i KIWI-butikker i nærmiljøene til de utvalgte formålene, sammen med de som har nominert vinnerne og representanter fra Kavli og KIWI.
– Vi ønsker å være med å gi velfortjent oppmerksomhet og gjøre stas på noen av de gode formålene som gjør en viktig jobb i nærmiljøene rundt om i Norge. Det har de virkelig fortjent, avslutter Moen.
Nominasjoner kan sendes inn fra uke 32 til 35. Utdeling av støtte vil finne sted i oktober og november.
Slik nominerer og støtter du lokale hjertesaker:
• Gå inn på kampanjesiden via QR-kode i din KIWI-butikk eller på kavli.no/gi-et-gront-hjerte
• Registrer deg og velg et lag eller en organisasjon som du ønsker å nominere
• Send inn nominasjonen
• På kampanjesiden kan du også gi grønne hjerter til andre nominerte formål