To jernbanespor ved siden av hverandre.

Kutter dobbeltspor-kostnad til Fredrikstad med fire milliarder

Kostnadsestimatet for dobbeltspor mellom Seut i Fredrikstad og Råde er redusert med fire milliarder.

Regjeringen kunngjorde i mars 2024 at dobbeltsporet fra Haug-Seut i Råde til Fredrikstad skulle bygges ut.

– Prislappen kommer på 23 milliarder kroner, fortalte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård – tidligere ordfører i Fredrikstad, da kunngjøringen kom.

Samferdselsministeren kalte satsingen et transportløft for mange.

– Det handler om at vi skal utvikle hele Østlandsregionen og bruke tog for å transportere folk ut og inn av byene våre på en miljø- og klimavennlig måte, sa han.

Nytt overslag reduserer dobbeltspor-kostnad til Fredrikstad med fire milliarder, melder Anlegg.no.

Dermed lyder nå kostnadsoverslaget for jernbanestrekningen mellom Seut og Råde på 19 milliarder, fire milliarder lavere enn tidligere overslag.

Våre siste saker her:

Historisk norsk seier – Fredrikstad-rytter på vinnerlaget
Norge tok fredag en historisk seier i Longines EEF Series Nations Cup på Gjelsten...
Forsker: Fremmedarter kan koste Norge 30 milliarder i året
Mens syrinene nå er i full blomst i norske hager, advarer forsker om at noen...
Feriekrangel på jobben? Dette sier loven
Mange er godt i gang med planleggingen av årets sommerferie. Men hvem har egentlig...
43,5 millioner til kulturlokaler – disse kulturaktørene i Fredrikstad fikk støtte
Kulturrom har så langt i år fordelt 43.555.040 kroner til kulturhus, øvingslokaler,...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *