Sarpsborg og Fredrikstad er byene med størst endring i bompengebelastningen. Den store endringen skyldes at det i 2024 ikke var bompengebetaling i Nedre Glomma før 20. mars.
AutoSync, Norges største AutoPASS-utsteder, har analysert norske bilisters bompenge- og ferjebetaling i første halvår 2025.
Lavere elbilrabatter, nye bomstasjoner og prisjusteringer gir endringer i bompengestatistikken.
– Reduserte elbilrabatter gir store utslag mange steder, kan Svein Skovly, kommersiell direktør i AutoSync, fortelle i en pressemelding og legger til:
– Det skyldes ikke minst at elbilene i gjennomsnitt har mange flere bompasseringer enn fossilbiler.

I Østfold er økningen i bompengebelastning på 31,5 prosent sammenlignet med i fjor.
For Fredrikstad er økningen på 40,7 prosent, Sarpsborg 47,5 prosent og Moss 11,6 prosent.
Størst endring i Sarpsborg og Fredrikstad
Trondheim viser tydelig hvordan mindre elbilrabatt påvirker tallene. Selv om elbiler betaler over 30 prosent mindre per passering enn fossilbiler, kjører de i snitt gjennom bomstasjoner 55 prosent oftere. Derfor ender elbilistene opp med en høyere regning i måneden: 617 kroner mot 583 kroner for fossilbilistene – altså 34 kroner mer.
Blant de store byene er det fortsatt Oslo som troner på topp. Gjennomsnittbilisten i Oslo betalte 658 kroner per måned, 63 kroner mer enn i 2024.
Høyest bompengebelastning har bilistene i Strand kommune i Rogaland, hele 847 kroner per måned. – Det er de mye omtalte prisene i Ryfast som har gitt Strand førsteplassen i flere år. Nå som prisen er satt ned er nok Ryfast ute av topp ti-listen neste år, sier Skovly
I fylkesstatistikken er Oslo på topp foran Trøndelag og Rogaland. I bystatistikken er Trondheim på andreplass foran Stavanger.
Sarpsborg og Fredrikstad er byene med størst endring i bompengebelastningen. Den store endringen skyldes at det i 2024 ikke var bompengebetaling i Nedre Glomma før 20. mars.
Om analysen
AutoSync har analysert bompasseringer som er fortatt av selskapets kunder i første halvår 2024.
- Utgiftene er fordelt etter kundenes adresse ved utgangen av juni 2025.
- Beløpene omfatter bompenger og ferjebilletter uavhengig av hvor bompasseringene eller ferjeturene har skjedd.
- Analysen omfatter mer enn én million personkunder som er registrert med bompasseringer i perioden.
- Alle tall er per kjøretøy. I gjennomsnitt har hver personkunde 1,2 kjøretøy knyttet til AutoPASS-avtalen sin.
- Kommuner med færre enn 100 AutoPASS-avtaler er ikke med i kommuneoversikten.