Biler på vei inn bompengestasjon.
I Østfold er økningen i bompengebelastning på 31,5 prosent sammenlignet med i fjor.  ILLUSTRASJONSFOTO

I Fredrikstad har bompengeregningen økt med 40 prosent sammenlignet med i fjor

Sarpsborg og Fredrikstad er byene med størst endring i bompengebelastningen. Den store endringen skyldes at det i 2024 ikke var bompengebetaling i Nedre Glomma før 20. mars.

AutoSync, Norges største AutoPASS-utsteder, har analysert norske bilisters bompenge- og ferjebetaling i første halvår 2025.

Lavere elbilrabatter, nye bomstasjoner og prisjusteringer gir endringer i bompengestatistikken.

– Reduserte elbilrabatter gir store utslag mange steder, kan Svein Skovly, kommersiell direktør i AutoSync, fortelle i en pressemelding og legger til:

– Det skyldes ikke minst at elbilene i gjennomsnitt har mange flere bompasseringer enn fossilbiler.

Statistikker med svart skrift på hvit bakgrunn over bompengepriser.
Østfoldingene får merkbart økte utgifter til bompenger. Statistikk: AutoSync

I Østfold er økningen i bompengebelastning på 31,5 prosent sammenlignet med i fjor.

For Fredrikstad er økningen på 40,7 prosent, Sarpsborg 47,5 prosent og Moss 11,6 prosent.

Størst endring i Sarpsborg og Fredrikstad

Trondheim viser tydelig hvordan mindre elbilrabatt påvirker tallene. Selv om elbiler betaler over 30 prosent mindre per passering enn fossilbiler, kjører de i snitt gjennom bomstasjoner 55 prosent oftere. Derfor ender elbilistene opp med en høyere regning i måneden: 617 kroner mot 583 kroner for fossilbilistene – altså 34 kroner mer.

Blant de store byene er det fortsatt Oslo som troner på topp. Gjennomsnittbilisten i Oslo betalte 658 kroner per måned, 63 kroner mer enn i 2024.

Høyest bompengebelastning har bilistene i Strand kommune i Rogaland, hele 847 kroner per måned. – Det er de mye omtalte prisene i Ryfast som har gitt Strand førsteplassen i flere år. Nå som prisen er satt ned er nok Ryfast ute av topp ti-listen neste år, sier Skovly

I fylkesstatistikken er Oslo på topp foran Trøndelag og Rogaland. I bystatistikken er Trondheim på andreplass foran Stavanger.

Sarpsborg og Fredrikstad er byene med størst endring i bompengebelastningen. Den store endringen skyldes at det i 2024 ikke var bompengebetaling i Nedre Glomma før 20. mars.

Om analysen

AutoSync har analysert bompasseringer som er fortatt av selskapets kunder i første halvår 2024.

  • Utgiftene er fordelt etter kundenes adresse ved utgangen av juni 2025.
  • Beløpene omfatter bompenger og ferjebilletter uavhengig av hvor bompasseringene eller ferjeturene har skjedd.
  • Analysen omfatter mer enn én million personkunder som er registrert med bompasseringer i perioden.
  • Alle tall er per kjøretøy. I gjennomsnitt har hver personkunde 1,2 kjøretøy knyttet til AutoPASS-avtalen sin.
  • Kommuner med færre enn 100 AutoPASS-avtaler er ikke med i kommuneoversikten.

Våre siste saker her:

Bil
Toyota må oppdatere 12 000 biler i Norge
Bilprodusentene Toyota og Lexus må oppdatere 12.000 biler i Norge for å løse...
Publikum elsker Life Game: Se Atle Jensen som gjest
“Det beste jeg har sett noen sinne!” ”Vi både gråt og lo gjennom hele forestillingen...
Ny utlysning ute nå: Ung i jobb - Fritid i Fredrikstad
Fritid i Fredrikstad startet prosjektet med midler fra BufDir i 2022 –...
– Østfold har blitt et forbilde for resten av landet
Når bønder, fagfolk og landbrukstopper samles på Kalnes videregående skole og...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *