Fire menn og en kvinne i refleksvester.
F.v.: Administrerende direktør i Glasopor, Truls Børresen - konserndirektør i Partnera/Foamit Group, Erja Sankari - samferdselsminister Jon-Ivar Nygård - varaordfører Bjørnar Laabak og økonomidirektør Jussi Laipanen i Partnera/Foamit Group. FOTO: Glasopor

Glasopor åpnet nye elektriske skumglassovner i Onsøy

Samferdselsministeren deltok, da Foamit Groups norske datterselskap – Glasopor AS, feiret ferdigstillelsen av investeringen ved Onsøy-anlegget i Fredrikstad 23. september 2025.

Med en høytidelig åpningsseremoni markerte Glasopor oppstarten av sine nye elektriske skumglassovner ved fabrikken i Onsøy.

Seremonien samlet representanter fra myndigheter, samarbeidspartnere, leverandører og ansatte.

Dagen før ble overtagelsesprotokollen for ovnene signert, som en formell sluttføring av selskapets største investering noensinne, heter det i en pressemelding fra Glasopor.

Doblet kapasiteten i Onsøy

Den offisielle åpningen hadde som hedersgjest tidligere ordfører i Fredrikstad – nå samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, som sammen med Erja Sankari, konsernsjef i Partnera (eier av Foamit Group), klippet tauet til en flaske som ble knust og symboliserte råvaren til Glasopor.

Varaordfører i Fredrikstad, Bjørnar Laabak, deltok også, sammen med en rekke inviterte samarbeidspartnere, kunder og leverandører.

Investeringen på rundt 10 millioner euro har doblet produksjonskapasiteten i Onsøy til 280 000 m³ per år. To nye elektriske produksjonslinjer er bygget, og eksisterende linjer er modernisert for elektrisk drift.

Fordi Foamit Group kun benytter fossilfri strøm, er den nye produksjonen ved Onsøy så godt som utslippsfri.

I tillegg tas den mest energieffektive tilgjengelige teknologien i bruk, noe som gjør anlegget til Nord-Europas mest energieffektive produsent av skumglass.

Stor betydning for grønn omstilling

Investeringen bidrar ikke bare til økt produksjonskapasitet, men også til lokale arbeidsplasser og kompetanseutvikling i Fredrikstad og regionen.

I anlegget tørkes og knuses resirkulert glass til fint pulver i en kulemølle. Pulveret blandes med et tilsetningsstoff som gjør at massen skummer når den føres inn i de nye elektriske skumglassovnene.

Glasopors produkt, som består av 99,8 % resirkulert glass, brukes i store infrastrukturprosjekter over hele landet.

De nye ovnene vil bidra til at norsk samferdselssektor og byggenæring får tilgang på enda mer klimavennlige materialer.

Våre siste saker her:

Historisk norsk seier – Fredrikstad-rytter på vinnerlaget
Norge tok fredag en historisk seier i Longines EEF Series Nations Cup på Gjelsten...
Forsker: Fremmedarter kan koste Norge 30 milliarder i året
Mens syrinene nå er i full blomst i norske hager, advarer forsker om at noen...
Feriekrangel på jobben? Dette sier loven
Mange er godt i gang med planleggingen av årets sommerferie. Men hvem har egentlig...
43,5 millioner til kulturlokaler – disse kulturaktørene i Fredrikstad fikk støtte
Kulturrom har så langt i år fordelt 43.555.040 kroner til kulturhus, øvingslokaler,...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *