grå personbil kjører i høstaktig løvskog.
Tesla Model Y er den mest solgte biltypen i august.

Flere kjøper seg ny bil – flest kjøper fortsatt Tesla

Pilene peker oppover for bilsalget i Norge. I august ble det kjøpt 13.915 nye personbiler, og det er 25 prosent flere enn i fjor.

Av alle bilene som ble solgt i august, er 97 prosent elbiler.

– Av nesten 14.000 nye personbiler som ble solgt, var det færre enn 500 bensin- og dieselbiler, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) i en pressemelding.

Han mener at det høye besøket til bilforhandlerne i både juli og august kanskje er et tegn på en sterkere økonomisk optimisme enn på samme tid i fjor.

Tesla Model Y er den mest solgte biltypen (2456), deretter Volkswagen ID. 4 (656) og Tesla Model 3 (552).

Den norske personbilbestanden teller nå drøyt 2,9 millioner biler, og av disse er over 30 prosent elbiler.

Våre siste saker her:

Historisk norsk seier – Fredrikstad-rytter på vinnerlaget
Norge tok fredag en historisk seier i Longines EEF Series Nations Cup på Gjelsten...
Forsker: Fremmedarter kan koste Norge 30 milliarder i året
Mens syrinene nå er i full blomst i norske hager, advarer forsker om at noen...
Feriekrangel på jobben? Dette sier loven
Mange er godt i gang med planleggingen av årets sommerferie. Men hvem har egentlig...
43,5 millioner til kulturlokaler – disse kulturaktørene i Fredrikstad fikk støtte
Kulturrom har så langt i år fordelt 43.555.040 kroner til kulturhus, øvingslokaler,...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *