Biler i trafikk på en større vei.
Stadig flere byer innfører bompenger, men mange steder har ikke folk alternativer til bilen. Foto: NAF

Bompengeboom i norske byer – dyrere i Nedre Glomma fra nyttår

Fra 1. januar 2026 øker bomtakstene i Oslo igjen. I Bergen vil MDG øke bompengene, og både Kristiansand og Nedre Glomma har i år inngått byvekstavtale med staten som betyr bompenger for å få ned biltrafikken.

Nesten to av tre kroner bilistene betalte i bompenger i 2024 ble betalt i en bomring rundt en by.

– Stadig flere og mindre byer innfører bomring. Vi er bekymret for at belastningen på folks lommebøker blir for stor, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF i en uttalelse.

Totalt ble 63,4 prosent av alle kroner bilistene betalte i bompenger i 2024 krevd inn i en bomring. Det viser Autopass sin årsrapport for 2024.

I 2024 betalte bilistene inn til sammen rekordhøye 15,5 milliarder kroner i bompenger. Fremover skal det bli bompenger i en rekke nye byer.

Blir stadig dyrere

Fra 1. januar 2026 øker bomtakstene i Oslo igjen. I Bergen vil MDG øke bompengene, og både Kristiansand og Nedre Glomma har i år inngått byvekstavtale med staten som betyr bompenger for å få ned biltrafikken.

Samtidig er byene med slike avtaler avhengige av trafikken gjennom bomstasjonene for å finansiere samferdsel.

– Disse avtalene er laget slik at jo mer du lykkes med å få ned trafikken, jo mindre penger står igjen til å finansiere alle tiltakene. Det betyr at bomtakstene stadig må økes, påpeker Handagard.

Dyrere bomring – men dårligere kollektivtilbud

Hun viser til at over flere år har bompengene økt i flere av de største byene eller rabatten for elbiler har blitt satt ned. Samtidig har flere mindre byer vedtatt bypakker med bompenger.

I flere byer er reisetiden med kollektivtransport dobbelt så høy som med bil, når man tar høyde for ventetid og bytter. Det viser en rapport Transportøkonomisk institutt utarbeidet for NAF i 2024.

– I byer som Ålesund, Skien, Fredrikstad, Bodø og Tromsø er kollektivtransporten ikke god nok. Det betyr at for mange er det ikke engang et alternativ å kunne sette fra seg bilen og unngå bompengene, sier Handagard.

Disse byene har bypakke/byvekstavtale i dag:

Bergen, Bodø, Grenland, Nedre Glomma (Fredrikstad/Sarpsborg), Nord-Jæren, Tromsø, Ålesund, Førde, Haugaland, Trondheim, Oslo, Kristiansand og Harstad har bomringer.

Byer hvor det er vedtatt bypakker med bompenger men innkreving har ikke startet:

Kristiansund, Haugesund og fastlands- Karmøy, Tønsberg-regionen.

Våre siste saker her:

Dette må du vite før oppgjøret Sarpsborg 08 - FFK
Lørdag 8. november møtes de to naboklubbene Sarpsborg 08 og Fredrikstad Fotballklubb...
Kutter kostnader - slår sammen kommuneområder
Kommunedirektøren har besluttet å slå sammen de to sentrale stabsområdene Økonomi...
Post i kassa bare én gang i uka – ny postlov på vei
Det mest oppsiktsvekkende i forslaget til ny postlov er at posten fremover bare...
Dråpekonserten 2025: Vakkert og rørende
En fullsatt Gamle Fredrikstad kirke løftet taket med stående applaus, da avslutningsnummeret...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *